lördag

Take this waltz - lättsam ångest för stunden



Michelle Williams spelar den rastlösa och lite dysfunktionella Margot som är gift med Lou (Seth Rogan), men som kärar ner sig i grannen Daniel (Luke Kirby). En film full av både komiska och tankeväckande pärlor, igenkännelsefaktorn är emellan åt hög och det tycks ständigt finnas en touche av ångest närvarande.

Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag gillar eller ogillar filmens balansgång mellan svärta och lättsamhet. Jag gillar idéen och delvis utförandet men det håller inte riktigt ihop hela vägen. Kanske är det för att Michelle Williams (Brokeback Mountain, Mamut m fl) är den enda av skådespelarna som verkligen behärskar att gestalta båda delarna i en och samma roll. Seth Rogan (Supersugen, På smällen m fl) är en ganska usel skådis när det kommer till dramatiken, även om det till viss del passar i hans roll som mannen som har svårt att tala utan att skoja till det. Sarah Silvermans (The Sarah Silverman Program) karaktär som svägerska och bästa vän blir bara en tragikomisk karykatyr utan djup. Sedan gör regissören Sarah Polley det klassiska misstaget att inte våga utföra sin idé hela vägen fram utan plattar till det med slitna och onödiga scener i slutet av filmen. Tråkigt, för egentligen gillar jag filmen, och det är bland de bästa romantiska dramakomedier jag sett på länge!   

Take this Waltz
Drama/Komedi, 2011, Kanada
Regi: Sarah Polley
Medverkande: Michelle Williams, Seth Rogen, Luke Kirby, Sarah Silverman m fl.
Biopremiär i Sverige: 13 juli, 2012


Fanny Söderström Aupeix
           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar